Storytelling wordt steeds belangrijker (5 tips)

[ec_breadcrumbs show_home="Home"]

Het delen van een verhaal wordt steeds vaker toegepast in veel communicatiemiddelen en -vormen. Of het nu gaat om het schrijven van een artikeltje, een presentatie voor je klanten, een functioneringsgesprek of de website die je beheert. Verhalen vertellen is belangrijk, juist werk gerelateerd.

Wie als geen ander weet hoe je verhalen moet vertellen is filmstudie Pixar. Je weet wel, van dat piepende en huppelende bureaulampje. Al decennia lang weten ze miljoenen kijkers te emotioneren met hun verhalen.

Het gaat vaak om fantasierijke verhalen die overeenkomsten hebben met ons dagelijks leven. Karakters worden uitvergroot. Bij veel communicatie-uitingen kun je de kracht van verhalen gebruiken. Of het nu gaat rondom de organisatie van een evenement, je klantcontact of je pitch. Onderstaande tips van storyteller Pixar helpen jou om je verhaal met passie te delen.

1. De beste verhalen zijn universeel
Pixar directeur Pete Docter zegt: “Als je een verhaal vertelt, laat zien of opschrijft, probeer dan te schrijven over een gebeurtenis die een bepaald krachtig gevoel bij je opriep. En als je dat verhaal vervolgens doorverteld of beschrijft, dan moet het publiek hetzelfde gevoel ervaren. Zorg dat mensen zich in je verhaal herkennen.”

2 Zorg voor een kernboodschap
Met je verhaal wil je iets bewerkstelligen. Je wilt je publiek een bepaald gevoel meegeven of aan het denken zetten. Soms wil je ze tot actie over laten gaan. Dat kan alleen als je de kern van je verhaal helder hebt.

3 Denk altijd aan je doelgroep
Wat je doelgroep, de ontvanger wil weten, is belangrijker dan dat jij, als zender, wil vertellen. Pixar zegt hierover: “You gotta keep in mind what’s interesting to you as an audience, not what’s fun to do as a writer.”

4 Keep it simple
Wijd niet te veel uit over bijzaken en gebruik niet al te overdreven jargon.

5 Je publiek met zich identificeren met de hoofdrolspeler
Het begrip hoofdrolspeler kan je ruim opvatten. Het kan een plaats zijn, een gebeurtenis of plaats. Pixar stelt dat de kijker, luisteraar of lezer een moment van herkenning nodig heeft. De (hoofd)rolspeler die iets meemaakt of een herkenbare situatie. Zoals in het Pixar filmpje Pixar laat zien; de ooievaar moet gevaarlijke baby dieren bezorgen en raakt bijna burnout. Vertaald: Als je moeilijkheden ondervindt, probeer invloed te hebben op je omstandigheden, zodat je er weer tegenaan kan.  

Beeld: Pixabay