Sollicitatiestress, wat is het en hoe ga je ermee om?

[ec_breadcrumbs show_home="Home"]

Een beetje sollicitatiestress hoort bij het zoeken naar een nieuwe job. Tijdens de sollicitatie wil je jezelf goed presenteren en van je beste kant laten zien. Als je de baan echt nodig hebt, kan het sollicitatiegesprek spannend zijn en ook de tijd erna of je wel of niet wordt aangenomen.

Hoewel een beetje stress gezond is en je alert maakt, kan deze sollicitatiestress ook tegen je gaan werken. Uiteraard is het spannend om naar een sollicitatiegesprek te gaan: je wilt immers graag de baan waarop je gesolliciteerd hebt. De ontstane spanning maakt je juist scherp, maar kan ook een negatieve prikkel oplopen waardoor je juist minder presteert.

Hoe werkt spanning en stress precies? Als er een inbreker naast je bed staat kies je automatisch een reactie: vechten of vluchten. In beide gevallen gebeurt er fysiek hetzelfde: Het hormoon adrenaline komt vrij, ook wel het vlucht- of vechthormoon genoemd. Vaak gaat dit gepaard met een stijgende hartslag, verhoogde bloeddruk, gespannen spieren, versnelde ademhaling, een dichtgeknepen keel en zweten. En dat alles in een paar seconden zodat je klaar bent voor de actie. Ons lijf reageert ook zo als er niet direct fysiek gevaar is maar wel van een psychologisch gevaar. Bijvoorbeeld bij een volle zaal, een functioneringsgesprek of een sollicitatiegesprek.

Stress an sich is niet erg. De veranderingen in je lijf geven je meer uithoudingsvermogen en kracht. Ook je reactievermogen en je focus nemen toe. Stress houdt je dus scherp en gefocust; erg handig bij sollicitatiegesprekken. Maar als je te ver doorschiet, helpt het je niet meer. Op twee manieren kan je het teveel aan (sollicitatie)stress aanpakken: Door negatieve gedachten ‘neer te sabelen’ en ontspanning.

Stressbeheersing; Aanpak van negatieve gedachten
Vaak onstaat de stress op de manier waarop je over de situatie denkt. Wees dus realistisch in je beeldvorming. Als je in je aanloop bedenkt dat alles van deze ene sollicitatie af hangt en dat je totaal mislukt bent als je niet wordt aangenomen, dan is deze gedachte niet realistisch en levert deze gedachte meer stress op dan nodig. Als je je bedenkt dat je graag deze baan wil, dat er meerdere kandidaten zijn en dat je je goed voorbereid hebt op het gesprek dan zijn je gedachten vaak realistisch en heb je een gezonde spanning. Dit is vaak ook zichtbaar en merkbaar tijdens het gesprek doordat je zelfverzekerder bent.

Zet onrealistische gedachten overboord
Niet realistische gedachten kenmerken zichzelf doordat ze vaak generalistsch en absoluut zijn: woorden als ‘altijd, nooit, iedereen, niemand’ worden vaak uitgesproken. Zet niet-realistische en negatieve gedachten overboord en vervang ze door een positieve vibe. Bijvoorbeeld,: “Ik zal nooit aangenomen worden” door “Er zijn 30 andere kandidaten, maar ik heb wel relevante werkervaring en pas goed in het profiel.” Als je meer realistische en relativerende gedachten hebt vooraf en tijdens het sollicitatiegesprek, zul je ook meer kunnen ontspannen en meer gefocusd zijn. Het gevolg is dat je algemene indruk beter is en je uiteindelijk meer kans hebt op een vervolggesprek of op die baan.

Ontspanningtips
Onspanning helpt om relaxter het sollicitatiegesprek in te gaan. Je kunt ze doen voordat je het gebouw binnenstapt of tijdens een toilet bezoek. Dat laatste lucht ook op en verminderd de spanning ;-). Enkele tips:

Ontspannen handen
Probeer je handen uit elkaar te vouwen en los te laten, zodat ze ontspannen. Probeer de aandacht van je handen af te leiden door je te richten op je voeten en wiebel een aantal keer met je tenen.

Gekke bekken
Trek een paar gekke bekken (voor de spiegel). Het is een makkelijke manier om spanning weg te halen. Maak een brede grijns, grote glimlach, verbaas jezelf en laat je wenkbrauwen dansen.

Masseer je gezicht
Geef jezelf voor het sollicitatiegesprek een kleine gezichtsmassage. Masseer je gezicht met je vingertoppen. Druk je werkbrouwen stevig aan, druk lichtjes de huid weg van je voorhoofd naar je achterhoofd. Wrijf zachtjes tussen je neus en je ogen.

Ademshalingsoefeningen
Onder spanning verhogen mensen hun ademhaling. Dus je ademt niet lekker onderin de buik, maar hoog op de borst. Dat is een oppervlakkige, snellere en onrustigere ademhaling. Leg je hand op je buik en adem er naar toe. Maak een aantal keer een diepe buikademhaling. Hierdoor haal je je spanning in je lijf weg.

Succes met je sollicitatiegesprek

Foto: Unsplash.com